۱۳۹۰ مرداد ۱۷, دوشنبه

چند قطعه




مرگ گـُل
از شـــاعر نامدار شـــروان
خواندم سخنی که ماندگار است
بر مردن گل نگر، چه زیباست
مرگی که حیات پایدار است
تابوت گل است دست عاشق
آرامگه، آستین یار است

آصف فکرت
7 مهر / میزان 1391 برابر 27 سپتامبر 2012





 

همزمان

 

تبسم و نگاه تو

چو می کنند همزمان هوای من

بیا و بشنو از تپیدن دلم

که:

وای من !
خدای من !
 

اتاوا11نومبر 2013

آصف فکرت

به تو می اندیشم
----
خوش و جانبخش، چو بوی گل سرخ
که سحر می شکفد
نغز باشد "به تو اندیشیدن"
*
به تو می اندیشم
---
آصف فکرت
---
اتاوا – 28 اکتوبر 2006


آشنایی
----
ندانم دلبر سعدی زکابل بود یا از بلخ
ولیکن بلبل دستانسـرای عاشق شیراز
به هنجار دری از وی سخن گفتن همی آموخت*
*
گرم رانند و گر بیگانه ام خوانند
مرا با شهریاران، شهرداران نیست پیوندی و پیمانی
ولی من آشنای دلبر شیرازی خویشم
چرا گویم زبانش را نمی دانم
پیامش را نمی خوانم
گرفتم آنکه آسان در نیابم من زبانش را
ولی باشد مرا فرّی ز فرهنگی
که گوید "همدلی از همزبانی خوشتراست" ای دوست!
---
آصف فکرت
---
اتاوا 27 جولای 2007-
----

پروانه

سه روز است بنشسته در خانه ام
یکی خوش خط و خال پروانه یی
شـــگفتا ز پروانۀ بوســــــتان
که مســــکن گزیـــند به کاشانه یی
*
گشـــــودم ره رفتنــــــش بارها
ولی می نخواهــد که بیــــرون پـرد
هراســــم ازان کاین ســبکبـــــال باغ
درین خانه راه عدم بســــپرد
*
نه ســــرد اسـت بیرون که من گویم او
ز ســـــرما گرفته ره خانه را
نه تائیــست ایـــنجا ز گلـــــــهای باغ
که خواند بر خویش پروانه را
*
ولی یا رقیــــب مـن اســــــت و یقین
کشــیده درین خانه بوی تو أش
و یا ســـوخته دل به حـــــال منـــــش
که معــــلوم گردیده خوی تو أش
*
نخست این که در خانه ام بوی توست
که من نیز سرمستم از بوی تو
دمــــی در برم بودی و تا هــــــنوز
نرفـــته برون بوی دلجوی تو
*
دگر آن که گویــــا به کردار تو
دلازار و بدخوســــت زیـــبا گــــلش
بـــر آنســــت تا من بـــگویم ز تو
غــم خویـــش و او از فریبا گلــش

آصف فکرت

کابل، تابستان 1355
---
نا آشنــــا
---
الهام از فیلیکس آرور شاعر فرانسوی
----
خدا را همنفس زین قصّه بگذر
مپرس از بی سر و سامانی من
دمی تنها مرا بگذار با دل
چه خواهی از من و حیرانی من
*
مرا در دل شرار سینه سوزیست
کزان هر لحظه یی صد بار سوزم
گرفتارم به عشقی جاودانه
که هر ساعت چو آتش، بر فروزم
*
ندارم شکوه یی از سوز عشقش
مرا جز سوختن میلی دگر نیست
ولی زین درد می میرم که او را
ازین آتش که افروزد خبر نیست
*
جهانی مهر دارد نازنینم
مخوانش بی وفا - او بی وفا نیست
نمی دانم که با این مهربانی
چرا با نالۀ دل آشنا نیست؟
*
نشینم روزها را در کنارش
ولی بیگانه و تنها نشینم
نه من گفتن توانم راز دل را
نه او پرسد ز عشق آتشینم
*
رسد روزی گر این دفتر به دستش
نداند باز هم مقصود من چیست
یقین دانم چو شعرم را بخواند
ز خود پرسد « مگر معشوقه اش کیست؟؟»
----
آصف فکرت
---
کابل، 1345( سال دوم دانشگاه کابل)

------
دور و نزدیک

من و تو دور تر از دو قلّه ایم
لیک نزدیک تر از دو موج نور
دل ما، آه چه نزدیک به هم
تن ما، وای چه دور ازهم دور
*
آسمانیــست میان من و تو
زان که من خاکم و تو خورشیـــدی
من گرفتار زمستان بودم
که تو از مهر چه خوش تابیدی !
*
من ز تو گرم شدم، سبز شدم
من زتو باغ شدم، گل کردم
گر چه عاجز ز سپاست بودم
به نثارت گلِ شعر آوردم
*
حال کز نور تو روشن گشتم
به شب غم مگذارم مگذار
حال کز مهر تو گرمی دیدم
به زمستان مسپارم... مسپار!

آصف فکرت
----
کابل، تابستان 1359

-----

گل دوست
---
از سالها پیش
----
خواهم گلی که بهر تو می چینم
بیند دمی نوازش دستت را
--
یا یک دو لحظه پیش رخت یابد
ناز نگاه نرگس مستت را
--
خواهم گلی که بهر تو می چینم
افتد به خاک پیش قدمهایت
--
پرپر شود فسرده شود اما
بیند نوازشی ز کف پایت
--
خواهم گلی که بهر تو می چینم
دور از کنار خود ننهی خوارش
--
هر کار می کنی بکن و مفکن
با دست خود به دامن اغیارش

آصف فکرت

---
در ِ دل

در ِدل را زدی، آری، شـــــــنــــیدم
ولـی ایـن در زدن نـــا آشــــنا بــود
در ِدل بهـر هـرکــــس کی گــــشایم
ندانم گـــر کی بــود و از کجا بـود؟
***
تو ای کوبـــنده گــر نا آشـــــــنایی
نخســــتین بــا دل من آشــــــنا شـو
پس آنگه در مزن، دل خانۀ توست
قدم نه! لطف کن! صاحبــســـرا شو
***
تو را رمز درِ دل می تـــوان گفـــت
چومی بینم که عشقت رهنمون نیست
در ِدل از درون بــایـســت جـُســتــن
عــزیز من در ِدل از بـــرون نیســت


آصف فکرت

اتاوا- 18 می 2007

---

پیراهن زندگی

" من پیــر ســـال و ماه نیــم"
این کهنــه پیـرهـن که رهــایم نمی کنــد
پیـرم همی نـُمایــد و بدنـام داردم.
"چـِل ســال بیــش رفـت که من"
در کوی عشـق لاف جـوانـی همی زنـم
اینک هنـــــوز هم
این دل همـــان دل است
وین ســر همان سر است
ایـن دل هنـــــوز می تپــد اندر هوای دوسـت
وین سر درآن هواست که افتد به پای دوست

آصف فکرت

شهر اتاوا، 3 دسمبر 2006ـ

----
به سوی اوج

این همرهان کوردل و ناسپاس من
با خود کشانده اند مرا
تا ژرف، تا فرود ترین ژرف
*
اینک سروش مژده ام آرد ز اوج ِ اوج
ای مهربان تو نغز شناسی که اوج من
اندر کدام قـُـلـّه، کدامین فراز هست
روزی که آستان تو بوسم
یابم من اوج را
در پیش پای خویش
*
ای دوست، دست من
ای مهربان، دلم
ای نازنین، نگاهم
در انتظار توست.

آصف فکرت

اتاوا 26 دسامبر 2006/ 5 دی (جدی) 1385

----

تلخ و شیرین

عشق را شیرینی و گرمیست،
در پی اش اما
تلخی و اندوه رسوایی

ای دریغا گاه رسوایی
یک قدم پیش است.

آصف فکرت
-

تنهایی

دوش در تنهایی
دردمندانه به دل می گفتم:
نه طبیبی که ازو چارهء دردم جویم
نه حبیبی که به او شرح غم دل گویم
ناگهان از ته دل خندیدم:
وه چه خوشبختم من!
که ندارم سر آزار کسی
**
نه دلی - گر چه ز سنگ
که ز شرح غمم افسرده شود
و نه گوشیست که از ناله ام آزرده شود

آصف فکرت-------

زندگی

خوانده ام که:
زندگی ترانه نیست
داستان عاشقانه نیست!
دیده ام ولی، که با تبسمت
زندگی ترانه می شود
داستان عاشقانه می شود
اتاوا، 21 جولای 2007

---
ســیب و ز مین

کرمها در دل ســیب
آشـنا، شـیرین کام
ای دریغ آدمیان
بر زمینی کاز دور
بتوان خُردترازسـیبـش دید
چه ســتیزنده؟
چه بیگانه؟
چقدر تلخ؟ چه دور از هم؟ حیف!
خوش یه حال دو سه تا کرمکِ خُرد
در دل کوچکِ ســـیب!

مشهد، 24 عقرب 1379


تــــــو...؟

خوشترک می وزد امروز نسیم
زود تر مرغ سحــــر شد بیدار
مست تر می غلتد آب به جوی
و به هم رهگذران
مهربان می نگرند
*
تو مگر دیشب ازین کوچه گذشتی ای دوست؟

آصف فکرت

اتاوا، 4 نوامبر 2006
----

شعر تو

تو به هر شعر، مرا
آفرینها - صله ها بخشیدی
کاش صد جانم بود
تا به یک شعرِ دل انگیز تو می بخشیدم
شعر تک واژه:
« بیـــــا..!» گفتن ِ تو

آصف فکرت ------
نذر بهار آفرین

شاخه از برگ خزان
کهربایی قدحی ساخته است
تو مگر نذر چمن، تازه بهاری داری...؟

آصف فکرت


پاییز 1385/2006، شهر اتاوا

---------


واپسین یاد

برگ ِ افســـــردهء پایـیـزی
بـا همـــه هــــســتی خویـــش
بر زمین چســـپیده ست
که دم بازپسین
نیز نقشـــی نهـــــد از خویـــش به یــاد

آصف فکرت

پاییز 1385=2006

----

باغ دل

گر قهری و گر آشتی، ای دوست، بگو!
آهـنگ کجا داشــتی؟ ای دوست، بگو!
دل را نگــَه ِ تــو می دهــــد آب امــروز
آنجا چه گلی کاشــتی ای دوست؟ بگو!

7 اردیبهشت(ثور) 1386/ 27 اپریل 2007

----

ترانه

خون شد دل نا امید - کی می آیی؟
وز دیده فرو چکید – کی می آیی؟
گفتی: چو بیایم، همه شب پیش تو أم
جانانه سحــــــر رسید، کی می آیی؟

------

خندۀ پارسی

آدینه هـواخـوش اسـت و جانان خوشخوست
خوش گویدوخوش خنـددونغزست ونکوست
از خندۀ پارسی خــوشــــــم می آیـــــــــد
من گوش زبانشـــــــناس دارم ای دوست

آصف فکرت

اتاوا، 12 فروردین(حمل) 1386
------

دو قطعه با الهام از ادبیات غرب

رنگـــــین کــمــان

توان رنگین کمـــانها آفـــریــــدن
که خورشـــیدی تو من ابر بهاری
بیــا بـاهــم بتابـــــیم و بباریــــــم
اگر رنگین کمان را دوست داری


××××××××××××××××

شــــــیر بچه*

روبهی گفت ماده شـــــیری را
از سر طعنه، کاین چه تدبیر است؟
که یکی بیشتر نمی زایی
گر چه شوی تو بیشه را میر است
گفت: آری- درست فرمودی
بچهء ما یکی ، ولی شیر است


* الهام از اسوپ افسانه سرای یونان باستان

آصف فکرت
----
سختی و آسانی

بی نــوایی به زمـستانی ســرد

نتوانــست که انگِـشت (1) خرد

خوش گپــی گفت به انگِشت فروش

از سر درد هم از روی خِرد

به تو این روی سیه خواهد ماند

بر من این سردی دَی می گذرد

آصف فکرت

(1)انگٌِشت: زغال - مثلی است در هرات که: زمستان می رود و روسیاهی به زغال می ماند







یـــــــــــــــــاد

بــرق و بـــاران و نسیـــــــــــــــــم
به هم آمیخــــته اند
تــــا کــدامیـــن عــاشــــق
گریـــه بـــر دامــن ناز تـــو به یـــادش آمد...!

اتاوا- 8 نوامبر 2006=18 عقرب 1385

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی